Kun Hamulaa etsii Suomen kartalta, niin kolkkahan kököttää ihan siinä keskellä, maan leveimmän kohdan puolivälissä. Harpilla saa myös piirtää tosi ison ympyrän ennen kuin tulee oman tai vieraan maan raja vastaan.
Kuvassa 100 ja 200 kilometrin säteellä piirretyt ympyrät. |
Onkin aika nostaa esiin kysymys, miksi sen paremmin keskittäjät kuin hajasijoittajatkaan eivät ole koskaan onnistuneet hyödyntämään Nilakan seudun keskeistä sijaintia syrjäisimmistä maan ääristä (esimerkiksi etelärannikolta) tulevien luontaisena kohtauspaikkana...? Todellisuudessahan Hamula on koko olemassaolonsa ajan sijainnut pitäjän, maakunnan ja läänin rajalla, syrjimmäisessä laidassa kaukana keskuksista.
Ihan ensimmäisinä vuosina kylä tosin pääsi nauttimaan varsin edullisista liikenneyhteyksistä, kun erämaahan perustetun Rautalammin seurakunnan ensimmäisen papin virkatalo sijaitsi Säviällä. Kirkkoherra Laurentius Jentze, siis tuttavallisemmin Jäntin Lauri, asui varmuudella Säviänkoskella vuodet 1564-1580. Kirkko kuitenkin sijaitsi Rautalammin nykyisen keskustan lähellä Talliniemessä, joten Laurentius joutui taittamaan pitkähkön työmatkan Nilakkaa pitkin.
Tuolloin Hamula oli ainut asuttu paikka
papin venematkan (tai talvella jäätien eli rekireitin) varrella. Toki
myös Nilakan ja Pielaveden pohjoispuolisten kylien asukkaat
taivalsivat kirkkoon Nilakkaa pitkin, kun teitä ei vielä ollut koko
pitäjässä. Hamulan edustan saaret olivat varmaan suosittu tauko-
ja tuulensuojapaikka kirkkomatkalaisille!
Ruotsin ja Venäjän rajalla
Pähkinäsaaren rauhassa vuonna 1323 sovittu Ruotsin ja Venäjän välinen raja on siitä erikoinen, että siitä on käyty mitä verisimpiä taisteluja vielä 1900-luvulla. Silloin riitapukareina tosin olivat historiantutkijat. ”Pähkinäsaaren rajalinjan kulku on jo vuosisadan ollut Suomen historian kiistellyin ongelma”, aloitti Kyösti Julku kirjansa Suomen itärajan synty.
Perinteinen tulkinta Pähkinäsaaren rauhan rajasta. Lähde: Wikimedia Commons. |
Kyse ei ole siitä, etteikö
alkuperäinen rajasopimuspaperi olisi säilynyt. Ehei, siitä on kyllä
tallella niin latinan-, ruotsin- kuin venäjänkielinenkin versio,
joissa kaikissa luetellaan sama lista rajamerkeistä. Ne vain ovat
kummallisia eivätkä muistuta nykyisin käytössä olevia
paikannimiä, ja lisäksi rajamerkkejä nimettiin Varkauden
pohjoispuolelta niin harvakseltaan etteivät paatuneimmatkaan
tieteilijät saaneet niitä sijoiteltua uskottavasti kartalle.
Jos uskotaan sitä veikkausta, että
yhtenä rajamerkkinä mainittu Karjalankoski (Carelakoski tai Kærelekuski,
Käräläkuski, Korelomkoški, ihan kuinka vaan) tarkoittaa
Säviänkoskea Pielavedellä, niin silloin raja kulki Hamulan
itäpuolella.
Jos
taas seurataan sitä koulukuntaa, jonka mukaan Kolumakoski
(tai Kolmakoske, Kolomakuski, Kolumäkuski, Kloomenkoski,
Kolemakoški...) tarkoitti
Kolimajärven ylintä laskukoskea Viitasaarella, niin raja menikin
länsipuolelta. Oli miten oli, jostain lähistöltä se raja kulki.
Savon ja Hämeen raja vahvistettiin
vuonna 1415, mutta silloin rajalinja määriteltiin vasta suurpiirteisesti. Maakuntien raja vahvistettiin uudestaan 1446 ja
vielä kolmannenkin kerran 1452. Vasta silloin saatiin aikaiseksi
riittävä tarkkuus: raja kulki Iisvettä pitkin Äyskosken kautta
Säviänkoskelle ja edelleen Pielaveden pohjoispuolelle. Nilakan
itäranta oli siis Savoa, mutta Hamulan puoli saarineen jäi
Hämeeseen.
Myös
alueen paikannimistö kertoo rajaseutuna olosta. Hamulanniemen
edustalla Nilakassa oleva Hämeensaari on saanut nimensä kyläläisten
muistitiedon mukaan siitä, että "siellä
on käyty heimosotia, on vanhoja rajapaikkoja, Hämeen puolta" (kertoja Artturi Pellikka, s. 1886)
Läheinen Elosaari oli kansan kertoman mukaan jo Savon puolta.
Läheinen Elosaari oli kansan kertoman mukaan jo Savon puolta.
Todellisuudessa heimoraja on piirretty vanhoissa kartoissa kulkemaan Nilakan itärantaa pitkin, siis niin että kaikki Nilakan saaret jäivät Hämeen puolelle, myös Elosaari. Toisaalta vanhinkin säilynyt kartta on vasta 1700-luvulta, jolloin rajankäynneistä oli kulunut jo vuosisatoja.
Kun kuningas Kustaa III vuonna 1775 perusti uudelleen Kuopion kaupungin itäisen Suomen keskukseksi, myös läänijako uusittiin ja vanha Hämeen ja Savon maakuntaraja menetti merkityksensä. Kuopion ympärille perustettiin uusi Savon ja Karjalan lääni, johon Rautalammin pitäjä siirrettiin – olihan Kuopio sentään paljon lyhyemmän matkan päässä kuin entinen läänin pääkaupunki Hämeenlinna.
Viitasaari puolestaan kuului uuteen Vaasan lääniin. Lääninraja siis hyppäsi Keiteleen ja Hamulan alueen itäpuolelta länsipuolelle, mutta reunalle jäätiin toki edelleen killumaan.
Periferiassa seutu pysyikin tiukasti
myös tulevissa läänijaoissa. Kun Suomen läänit vuonna 1997
vähennettiin yhdestätoista viiteen, kylän vierestä kulki nyt
virallisestikin Itä-Suomen ja Länsi-Suomen raja.
Neljän kunnan rajalla,
tai kohta ehkä keskellä?
Neljän kunnan rajalla,
tai kohta ehkä keskellä?
Maaseudun tyhjennyttyä 1960-luvulla
Keitelettä on oltu yhdistämässä milloin Pielaveteen, milloin
Viitasaareen. Jos kumpi tahansa liitoksista olisi toteutunut, Hamula
olisi luonnollisesti jäänyt uuden kunnan laitimmaiseen peränurkkaan
törröttämään. Siinä suhteessa tilanne ei tosin olisi poikennut
nykyisestä, missä kylä on pitkulaisen Keiteleen kunnan
eteläkärjessä Vesannon ja Tervon rajaa vasten.
Kuva: vanhan Nilakan kylän alue uuden Nilakan kunnan sisällä |
Jos Keiteleen, Pielaveden, Vesannon ja Tervon suunnittelema yhdistyminen lähitulevaisuudessa Nilakan kunnaksi toteutuu, niin liitos pyyhkisi ensimmäistä kertaa historiassa kunnanrajat pois Hamulaa reunustamasta. Asetelma on sen verran erikoinen, että siihen syvennytään myöhemmin omassa kirjoituksessaan.
Lähteitä ja linkkejä:
Jäntti-suvun historiaa (mm. Laurentius Jentze)
Ruotsin itärajan synty, Voitto Viinasen kirjoitus